Eventrix

Rekordhøye internasjonale TV-tall for Tour of Scandinavia 23

Tour of Scandinavia smadret alle tidligere rekorder når det gjelder internasjonal Tv distribusjon. World Tour rittet for kvinner har tett på 17 millioner seere totalt når man inkluderer både lineære og digitale sendeflater. – Med de store internasjonale stjernene på plass og en stadig økende internasjonal oppmerksomhet rundt kvinnesykkel så har vi et produkt som oppnår eventyrlige gode seertall, forteller daglig leder Roy Moberg.

– Årets mediarapport fra Tour of Scandinavia er nå klar og på og tross av mindre lineær sendetid enn i 2022 så øker seertallene kraftig. Vi har gjennom Discovery sine ulike plattformer en svært god internasjonal distribusjon og vi ser at spesielt de digitale plattformene er populære, sier Moberg.

– Vi nyter godt av at vi har hele verdenseliten på plass og leverer et av de beste World Tour-rittene i verden med topp Tv produksjon, spennende etapper og flott natur. Det var også et mediascoop at vi greide å få legenden Annemiek van Vleuten til å avslutte sin karriere hos oss.

– Vi hadde nesten 30% mindre sendetid på Eurosport sine lineære kanaler i forhold til i fjor, men øker allikevel antall seere med ca 15%. Inkluderer vi alle digitale plattformer så er økningen på 30%, forteller Moberg. – Dette forteller at vår markedsandel, spesielt på digital formidling, fortsetter å vokse kraftig, noe som vi er veldig fornøyde med, sier Moberg.

– Dette er seertall som langt overgår herresykkelrittene i Norge og som måler seg godt med det meste av det som sendes av internasjonale idrettsarrangement i Norge. Det er samtidig et stort paradoks at norsk media, inkludert sykkel-kanalen Tv2, er totalt fraværende når det gjelder dekningen av vårt arrangement. Det er en utfordring vi er nødt til løse for fremtiden. Uten nasjonal mediedekning så er det ikke rom for et World Tour-ritt på sykkel i Norge. Så enkelt er det, avslutter Moberg.